Facebook-päivitys (postaus) on mikä tahansa julkaisu, jonka Facebook-sivu tai käyttäjä julkaisee palvelussa. Käytän tässä artikkelissa Facebook-päivityksessä olevasta tekstistä nimitystä postausteksti, sillä päivitysteksti kuulostaisi hassulta. Seuraavaksi käyn läpi hyvän Facebook-postaustekstin pääpiirteet.

ALOITA HERÄTTÄMÄLLÄ HUOMIO!

Käytä sanoja, jotka herättää huomion, kuten esimerkiksi ”voita”, ”nyt”, ”tänään”, ”kohta” tai ”uusi”. Voit myös laittaa postauksen alkuun klikkihakuisia otsikkotekstejä, jotka saavat ihmisen jatkamaan lukemista esimerkiksi ”Tänään on se päivä!” tai ”Nyt se on vihdoin täällä!”. Huutomerkillä tai irrottamalla aloituksen erilliseksi kappaleeksi voit herättää vielä enemmän huomiota tekstillesi.

KERRO VAIN OLENNAINEN

Pidä teksti mahdollisimman lyhyenä. Voit halutessasi kirjoittaa etukäteen listan niistä asioista, jotka postauksen täytyy ehdottomasti sisältää. Jätä kaikki muu pois. Iso osa ihmisistä ei jaksa lukea pitkiä tekstejä somessa. Kun teksti ylittää tietyn merkkimäärän, Facebook rajaa loput sisällöstä ”lue lisää”-painikkeen taakse, mikä on myös yksi hyvä syy välttää pitkiä postaustekstejä. Voit pitää tekstin lyhyenä sisällyttämällä osan viestistä postauskuvaan tai linkin kuvaustekstetiin.

VAIN YKSI ASIA PER POSTAUS!

Vältä sisällyttämästä montaa asiaa yhteen postaustekstiin. Näin pidät postaukset lyhyenä ja teet osallistumisen helpoksi. Kun postaus käsittelee vain yhtä asiaa, niin sitä tullaan tykkäämään ja kommentoimaan enemmän. Jos postauksessa käsitellään montaa asiaa, niin ihmisen on vaikeampi hahmotaa, mistä hän on tykkäämässä ja pitääkö hänen kommentoida kaikkea postauksen sisältöä.

PYYDÄ VAIN YHTÄ ASIAA PER POSTAUS!

Päätä etukäteen postausta suunnitellessa, mikä on sen tavoite. Haluatko tykkäyksiä, kommentteja, jakoja vai että postauksen linkkiä klikataan? Huomioi tavoite postauksen sisällössä ja kirjoita postauksen loppuun toimintakehoite esimerkiksi: osta nyt, varaa nyt, tilaa tänään, tartu tarjoukseen, lähetä hakemus jne. Näin ihmiset todennäköisemmin toteuttavat tavoitteenasi olevan toiminnon. Toimintakehoite on erittäin voimakas keino, jota tulee käyttää harkiten. Suosittelen lisäämään toimintakehoiteen vain niihin postauksiin joiden tavoitteen saavuttaminen on erityisen tärkeää ja joihin sen saa lisättyä sulavasti.

LOPETA TAVALLA, JOSTA JÄÄ POSITIIVINEN FIILIS!

On todennäköisempää tykätä tai kommentoida postausta, jonka lopetuksesta jää hyvä fiilis. Yksinkertaisia tapoja lopettaa postausteksti positiivisesti ovat kiittäminen, onnittelut, toivotukset, huutomerkit ja hymiöt. Lopetuksen ei tarvitse olla positiivinen, jos aiot esittää postauksessa kysymyksen. Silloin kysymys on viimeinen asia joka on postaustekstissä.

KÄYTÄ KAPPALEJAKOJA!

Kappalejaot tekevät tekstistä helpommin selailtavan ja niiden avulla voit helposti erottaa itse päätekstistä huomiota herättävän aloituksen sekä positiivisen lopetuksen. Kappalejaoilla pystyt myös välttämään lukijoita karkoittavan ”wall-of-text-ilmiön”, jossa pitkä tasapaksu tekstimassa pelottaa lukijat pois koko postauksen luota.

VIIMEISTELE!

• Tiivistä tekstiä mahdollisuuksien mukaan.

• Varmista, ettei sama sana toistu liian monta kertaa.

• Varmista, että kaikki olennainen tieto on mukana.

• Tarkista kieliasu kirjoitusvirheiden varalta.

• Jätin tähän muutaman virheen, eikö ollutkin ärsyttävää?

MARKKINOI JULKAISUASI

Jos et tee verkkokauppaa, markkinoi julkaisuasi yrityksesi toimialueella. LoveTurku.fi on turkulaiselle sopiva ja edullinen lisänäkyvyys ilmaiselle Facebook-julkaisullesi. Ota yhteyttä info@loveturku.fi tai alakulman chatin kautta niin suunnitellaan yhdessä paketti joka nostaa yrityksesi paikallisen näkyvyyden huippuunsa.

KIINNOISTUITKO?

Lisää itsesi postituslistallemme, saat tulevat kampanjatarjouksemme ja infopakettimme suoraan sähköpostiisi.